Vragen over de verzending & bezorging
Wanneer kan ik mijn bestelling verwachten en hoe wordt deze geleverd? En hoe zit dat met verzendkosten? Op deze pagina lees je alles over de verzending en bezorging van jouw pakket!
Jouw HORNBACH-klantaccount
Bekijk de verzend of leverstatus gemakkelijk in je HORNBACH-klantaccount. Ook verdere informatie over je bestelling zoals je rekeningen of retourinformatie vind je in je account.
Ontdek de vele voordelen van een klantaccount en Maak een account aan of log in.
Veelgestelde vragen
Levering
Wat is de levertijd van een bestelling?
De levertijd verschilt bij ons per artikel. Dus bestel jij meerdere artikelen? Dan kan het zo zijn dat jouw bestelling uit meerdere leveringen en dus verschillende levertijden bestaat. Dat komt doordat HORNBACH met verschillende distributiecentra en vervoerders samenwerkt. Tijdens het bestellen kun je bij de artikeldetails (onder de prijs) en daarna in de winkelwagen bij elk artikel een vermoedelijke leverdatum zien. De levertijd wordt altijd gerekend vanaf de eerste werkdag na ontvangst van de betaling.
In je bevestigingsmail vind je de verwachte leverdatum per artikel, voor de meeste artikelen voegen we ook een trackinglink toe. Met die trackinglink kun je jouw bestelling volgen en zien uit hoeveel leveringen de bestelling bestaat. Combineer je meerdere artikelen met verschillende levertijden of transportwijzen, houd dan rekening met de langste levertijd.
Hoe wordt mijn bestelling geleverd?
Hoe je bestelling wordt geleverd, kun je van te voren controleren bij de artikeldetails van het artikel dat je gaat bestellen. Onze vaste vervoerders zijn PostNL en Van Spreuwel Transport. Bekijk hier de verschillende mogelijkheden:
Thuisbezorgen
Staat dit icoon bij het artikel dat je wil bestellen? Dan betekent dat dat wij je bestelling zo snel mogelijk bij je thuisbezorgen. De geschatte levertijd van deze bezorging vind je in onze Onlineshop onder de prijs van het door jou gekozen artikel.
Voor 16.00 uur besteld
Staat dit icoon bij het artikel dat je wil bestellen? Dan wordt jouw artikel extra snel geleverd: op werkdagen vóór 16.00 uur besteld, betekent dat je de bestelling de volgende werkdag al in huis hebt. Heb je een bestelling gedaan van meerdere artikelen met andere levertijden? We kunnen dan helaas niet garanderen dat we je bestelling de volgende werkdag zullen leveren.
Levering per pallet
Wanneer je een grote bestelling in onze Onlineshop plaatst, leveren we deze over het algemeen af op wegwerppallets, Europallets (herkenbaar aan EPAL of EUR logo) of XXL-pallets (minimaal 180*80 cm). Je mag deze gewoon houden en omtoveren tot iets anders. Gebruik hem om er een boomhut voor de kids van te maken, naar een zitje voor je terras of bedenk een andere creatieve manier om de pallet nieuw leven in te blazen! Met andere woorden: Maak er een mooi project van!
Als je de Euro- en/of XXL-pallets van je online bestelling liever inlevert, dan kan deze gratis opgehaald worden. Je kunt hiervoor een ophaal-afspraak inplannen via ons pallet-ophaalformulier zodat de Euro- of XXL-pallet kosteloos bij jou wordt opgehaald.
Levering per vrachtwagen
Heb jij heel veel artikelen, of artikelen van een serieus formaat besteld (denk hierbij aan: gipsplaten, sierbestrating, tuinhuisjes, sauna's, carports, etc.)? Dan zorgen wij ervoor dat jouw bestelling per vrachtwagen (40 ton) wordt geleverd. Klik hier voor meer informatie en de bijbehorende voorwaarden.
Voorwaarden voor levering
Om er zeker van te zijn dat onze chauffeurs jou en je woning kunnen bereiken, hanteren wij voor alle Nederlandse adressen op het vaste land, de volgende voorwaarden:
- Het adres moet bereikbaar zijn voor een vrachtwagen met trailer van 40 ton met de afmetingen 4 m x 18 m x 2,5 m.
- Er moet een goede, belastbare ingang zijn en er moeten losmogelijkheden zijn voor de vrachtwagen. Daarmee bedoelen we het volgende: We hebben minimaal 5 meter achter en naast de truck nodig om je bestelling bij je te kunnen bezorgen.
- De chauffeur is verantwoordelijk voor de levering en beslist dus of het wel of niet mogelijk is om de levering bij jouw huis te lossen.
Waarom wordt mijn bestelling op verschillende momenten geleverd?
We werken bij HORNBACH met een gigantisch assortiment: meer dan 120.000 artikelen. Niet alleen in de vestigingen, ook online bieden we deze brede keuze aan. Om elk artikel uit ons assortiment zo snel mogelijk bij jou thuis te kunnen bezorgen, werken we met verschillende magazijnen en leveranciers. Daardoor kan het zo zijn dat jouw bestelling met meerdere artikelen vanaf verschillende locaties verstuurd wordt. In dat geval is de kans groot dat je met deelleveringen en verschillende leverdata te maken hebt.
Kan ik mijn bestelling volgen?
In de bevestigingsmail vind je de verwachte leverdatum per artikel, plus (in de meeste gevallen) een trackinglink. Met deze trackinglink kun je jouw bestelling grotendeels volgen. Ook kun je je levering in de gaten houden via je eigen HORNBACH-klantaccount.
Het exacte tijdstip van je bezorging kunnen we hierbij helaas niet weergeven. Dat komt doordat we met verschillende vervoerders werken die de artikelen vanaf verschillende magazijnen en leveranciers versturen.
Kan ik een gewenste leverdatum of levertijd aangeven?
Op dit moment werken we helaas nog niet standaard met voorkeuren qua levermomenten. Sommige van onze transporteurs bieden deze optie trouwens wel. Zij sturen je een e-mail waarbij je een afleverdag kunt kiezen. Maar ga hier niet voor elk artikel van uit.
Wat gebeurt er als ik niet thuis ben?
Als je niet thuis bent op het moment dat we je bestelling komen bezorgen, dan zal onze transporteur proberen je bestelling bij één van je buren af te geven. Lukt dit niet, dan krijg je een briefje door de brievenbus met de vervolgactie van de transporteur.
Weet jij op voorhand al dat je niet thuis bent op het moment van levering, dan is het ook een optie om je bestelling op een ander adres te laten bezorgen.
Bezorgen jullie mijn bestelling tot aan de deur?
Dat ligt aan de grootte van je bestelling. Kleine(re) pakketten die via PostNL bezorgd worden, leveren we uiteraard tot aan de voordeur. Maar pallet- en vrachtwagenleveringen bezorgen we tot aan de stoeprand. Dat betekent dat jouw bestelling aan de straatkant wordt uitgeladen door de chauffeur. Je moet deze vervolgens zelf naar binnen of naar je tuin verplaatsen.
Nemen jullie ook oude elektrische apparaten mee?
We nemen oude elektrische apparaten mee wanneer je een nieuw elektrisch apparaat bij HORNBACH hebt aangeschaft. Hoe dat werkt? Dat lees je hier.
Leveringsadressen en locaties
Ik woon op de waddeneilanden, leveren jullie daar ook?
Jazeker, we bezorgen postpakketten op de Waddeneilanden. Houd er, wanneer je op de Waddeneilanden woont, wel rekening mee dat de bezorgtijd 1 tot 2 werkdagen langer kan duren.
Kan ik ook in het buitenland laten leveren?
Nee, helaas. Bestellingen geplaatst in onze Nederlandse Onlineshop moeten een Nederlands afleveradres hebben. Voor Belgische en Duitse klanten is het wel mogelijk om vlakbij de grens een bestelling klaar te laten zetten in een vestiging. Selecteer hiervoor de vestiging van jouw keuze en plaats je bestelling vervolgens met de optie ' Reserveren & Afhalen’.
Kan ik ook in het buitenland bij HORNBACH bestellen?
Elke HORNBACH Onlineshop levert alleen in eigen land. Maar wil jij een bestelling laten afleveren in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Luxemburg, Tsjechië, Zweden, Slowakije en Roemenië ? Dan kun je wel een bestelling plaatsen in de Onlineshops van deze landen.
Ik woon in het buitenland en het artikel is niet op voorraad in de vestiging. Wat nu?
Geen punt. Kies tijdens het bestellen ervoor om je bestelling bij een HORNBACH-vestiging te laten bezorgen. Je ontvangt een bericht als het daar is binnen gekomen en je kunt het tijdens de ruime openingstijden (binnen 3 dagen na het gewenste afhaalmoment) ophalen. Gewoon wanneer het jou uitkomt.
Kan ik mijn bestelling ook op een ander adres laten bezorgen?
Jazeker! Je kunt ervoor kiezen om je bestelling niet thuis te laten bezorgen, maar op een ander adres (bijv. op je werk of op de plek van jouw project).
Vind je het trouwens fijn om exact te weten op welke dag en welk tijdstip je met je bestelling aan de slag kan? Weet dan dat je je bestelling ook altijd op kan komen halen bij de HORNBACH-vestiging van jouw keuze.
Kan ik mijn afleveradres nog wijzigen na het plaatsen van een bestelling?
Nee, helaas. Zodra jij je bestelling plaatst, is het niet meer mogelijk hier nog iets in te wijzigen. Neem hiervoor contact met ons op.
Reserveren en Afhalen
Hoe werkt ‘Reserveren & Afhalen’ in de vestiging?
In onze Onlineshop zie je onder de prijs van het artikel of het, in de vestiging van jouw keuze, op voorraad is. Is dit het geval? Dan kun je gebruik maken van onze ‘Reserveren & Afhalen’ mogelijkheid.
Zo werkt het: Je kiest jouw vestiging, plaatst je bestelling via ‘Reserveren & Afhalen’. Tijdens het bestelproces kies je een afhaaldatum en afhaaltijd en zodra je bestelling klaarstaat, ontvang je een bericht. Je mag de bestelling vervolgens, gewoon wanneer het jou uitkomt, tijdens onze openingstijden (wel binnen 3 dagen na je gewenste afhaaldatum) komen ophalen. Deze service bieden we helemaal gratis aan.
Waar moet je verder nog op letten? Het artikel moet (in de vestiging van jouw keuze) op voorraad zijn.
Verzendkosten
Hoe werkt ‘Gratis thuisbezorgd’?
We bezorgen een select aantal artikelen gratis bij je thuis. Dit gaat om artikelen met een aankoopwaarde vanaf €400,-
Let op: dit geldt alleen voor artikelen binnen de volgende categorieën:
- Tuinhuizen & blokhutten
- Tuinkassen
- Carports & garages
- Bergingen
- Terrasoverkappingen
- Tuinhuizen toebehoren
- Houten paviljoenen
- Sauna's & infrarood sauna's
Je herkent de artikelen die we gratis thuisbezorgen aan dit icoon:
Hoe worden de verzendkosten berekend?
I.v.m de ontwikkeling van de dieseltoeslagen kunnen er andere verzendkosten gevraagd worden dan je van ons gewend bent. De verzendtarieven kunnen hierdoor wekelijks stijgen of dalen. Bedankt voor je begrip!
Wij vragen een bijdrage in de verzendkosten. De verzendkosten die we voor jouw online bestelling berekenen, baseren we bijvoorbeeld op het type transport, het verpakkingsmateriaal en eventueel meegeleverde pallets. Maar ook het gewicht en afmeting zijn van invloed. De afgelopen jaren hebben wij de verzendkosten gelijk kunnen houden, maar vanaf 2022 hebben wij helaas onze prijzen moeten herzien. Hierdoor kan het gebeuren dat je nu meer betaalt, met name bij grote, zware artikelen die moeilijker te transporteren zijn.
Waar kan ik de te betalen verzendkosten terugvinden?
We geven tijdens het bestellen op meerdere plekken aan wat de verzendkosten gaan zijn:
1. Bij het artikel
2. In de winkelwagen
3. Aan het eind van de bestelling.
We rekenen trouwens maximaal 1 x verzendkosten, ook als jouw bestelling uit meerdere leveringen bestaat.
Waarom moet ik verzendkosten betalen terwijl ik een ‘Gratis thuisbezorgd’ artikel heb besteld?
Als je naast een artikel met gratis thuisbezorging extra artikelen aan je winkelwagen toevoegt waarvoor wel verzendkosten gelden, worden die aan het totaalbedrag toegevoegd. De exacte hoogte van de verzendkosten zijn per artikel zichtbaar (onder de prijs van het artikel in de Onlineshop, in de winkelwagen en in de laatste stap van je bestelling).
Waarom betaal ik bij HORNBACH verzendkosten voor mijn bestelling?
Je betaalt bij HORNBACH een bijdrage aan de verzendkosten van jouw bestelling. Het bezorgen van bestellingen brengt immers transport- en arbeidskosten met zich mee. HORNBACH berekent deze verzendkosten op basis van het type transport, het verpakkingsmateriaal en eventueel meegeleverde pallets. Maar ook de afstand en het gewicht en de afmeting van de bestelling zijn van invloed.
Waarom zijn de verzendkosten voor grote, zware artikelen duurder dan de kosten voor kleine items?
HORNBACH baseert haar verzendkosten onder andere op de afmetingen en het gewicht van artikelen. Grote en zware artikelen zijn moeilijker te transporteren en vragen meer tijd, aandacht en/of ruimte. Dat brengt in veel gevallen extra kosten met zich mee.
Defecte of incorrecte levering
Ik heb een beschadigde levering ontvangen, wat nu?
Wat vervelend! We helpen je graag zo goed en snel mogelijk, maar hebben wel wat meer informatie nodig. Om het je makkelijk te maken, hebben we een stappenplan gemaakt hoe je transportschade doorgeeft (PDF, 1.613 KB) aan HORNBACH. Na het volgen van deze stappen, kun je contact opnemen via het contactformulier met zoveel mogelijk details en foto’s van de beschadiging.
Mijn bestelling klopt niet, wat nu?
Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Heb je een verkeerd artikel ontvangen of mis je iets in je bestelling? Neem contact met ons op via het contactformulier en geef door wat er niet goed is gegaan.
Bekijk alle veelgestelde vragen
Staat je vraag er niet tussen?
Neem contact met ons op via het contactformulier: