Waarom campers isoleren?
Welk materiaal is geschikt voor isolatie?
Waar moet je op letten bij
- Slechte warmtegeleidbaarheid. De warmtegeleidbaarheid wordt aangegeven door de waarde Lambda (W/(mK)). Hier geldt, hoe lager de waarde, hoe slechter de warmte geleid wordt, hoe beter het materiaal isoleert.
- Hoge brandveiligheidsklasse. Bouwstoffen hebben verschillende brandklassen, die aangeven hoeveel de bouwstof bijdraagt aan brand. Vooral als je elektriciteit in je camper wilt aanleggen, moet je bij de isolatie op een hoge brandklasse letten. Dit betekent dat het materiaal slecht ontvlambaar is en weinig bijdraagt aan brand. Het brandgedrag van bouwstoffen wordt ingedeeld in de Euroklassen A1 tot F.
- Flexibel leggen. Veel campers hebben gebogen wanden, wat het leggen met stijve isolatieplaten lastig maakt. Let er daarom op dat je isolatiemateriaal zo flexibel mogelijk is.
- Gezondheid in de woonomgeving. Als je echt veel tijd in je camper doorbrengt, zou je je ook moeten verdiepen in de woon-gezondheid van de isolatiematerialen.
Voor de isolatie van campers staan materialen van synthetische, minerale of natuurlijke oorsprong ter beschikking. Iedere camperombouw is uniek. De geschikte isolatie is afhankelijk van het voertuig, maar ook van wat je ermee wilt doen. Daarom moet je bij het plannen van je isolatie goed nadenken over welke bij jou past.
Een isolatiemateriaal dat je voor de camper kunt gebruiken is synthetisch rubber. De isolatieplaten worden ook door beginners graag gebruikt, ze zijn flexibel en zelfklevend, wat het leggen op gebogen wanden in de camper vergemakkelijkt. De warmtegeleidbaarheid is laag, het rubber heeft geluidsdempende eigenschappen en heeft brandklasse B1.
Ook natuurproducten zijn geschikt voor het isoleren van campers. Kurk is niet alleen gezond om in te wonen, maar ook recyclebaar. Het is geluiddempend, heeft een lage warmtegeleidbaarheid en is daarnaast vochtregulerend. De brandklasse is B2. Kurk is verkrijgbaar op rol en als platen. Met de kurkplaten kun je goed de vloer isoleren; het dunnere materiaal op rol is geschikt voor de wanden. De kurk moet volledig op het oppervlak aan de wand worden gelijmd.
Ook
Heb je een keuze gemaakt voor een isolatie, dan heb je ook de juiste lijm nodig. Want als isolatie en lijm niet op elkaar zijn afgestemd, kan in het ergste geval je isolatie zich oplossen. Voor beginners kan het een
Camper isoleren: zo werkt het
Nu beginnen we met het isoleren van de camper. Het ultieme doel: het isolatiemateriaal zonder luchtopsluiting aanleggen. Op die manier wordt het zogenaamde dauwpunt van de camperwand naar de binnenbekleding van je camper verplaatst. In onze camper werd een zelfklevende rubberisolatie gebruikt. Hoe onze doeners dit hebben aangelegd, laten we je stap voor stap zien.
Camper schoonmaken van vuil
Reinig de voertuigwanden van vuil en behandel roestplekken. Verwijder vervolgens grondig alle resten op de wanden met siliconenverwijderaar en een microvezeldoek. Werk zeer nauwkeurig, zodat er geen vocht in de tussenruimten ontstaat en de isolatiematten goed kleven.
Te isoleren gebieden opmeten
In onze camper werden alleen in de "verdiepingen" de isolatiematten aangelegd, de spanten blijven vrij voor de bevestiging van de binnenbekleding. Meet de te isoleren gebieden nauwkeurig op met een meetlint.
Isolatiemat op maat snijden & pasvorm controleren
Snijd vervolgens de isolatiemat op maat met een cuttermes en een rechte lat. Leg het op maat gesneden stuk isolatiemat op het opgemeten gebied en controleer of alles past. Tip: plaats regelmatig een nieuw mesje in het cuttermes, anders worden de snijoppervlakken niet recht en gaan ze rafelen.
Folie verwijderen & opplakken
Verwijder dan een deel van de kleefstrip en plak het eerst deel van de isolatiemat vast, ga hierbij nauwkeurig te werk en druk de mat stevig aan. Trek vervolgens geleidelijk de kleefstrip eraf en plak op die manier de isolatiemat stukje bij beetje vast. Het is belangrijk dat er onder de isolatiemat geen luchtbellen ontstaan.
Hele bus isoleren
Herhaal deze stappen in de hele camper en isoleer zo de wanden tot aan de verstevigingen. In ons geval werd op de uitstekende verstevigingen het onderconstructie voor de binnenbekleding bevestigd. Onze camper had al een bodemplaat vanuit de fabriek, de vloer werd tijdens de ombouw niet extra geïsoleerd.
Autodeuren zijn niet waterdicht, in het onderste gedeelte zijn openingen en gaten aangebracht zodat water kan wegstromen. Als je deze openingen vult met isolatiemateriaal, verzamelt het water zich daar en kan het niet meer wegvloeien. Dit geldt ook voor schuifdeuren.
Met bouwtechnische veranderingen naar de RDW
Sommige ombouwstappen vereisen een keuring door de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) alsook de registratie van de veranderingen. Controleer van tevoren de voorwaarden, want iedereen is daar zelf verantwoordelijk voor. HORNBACH kan geen aanbevelingen doen.