Mijn verlanglijsten 0 Winkelwagen
HORNBACH Breda Openingstijden
Konijnenberg 33
4825 BC Breda

service-breda@hornbach.com
+31 76 578 9000
ma - vr: 07:00 - 21:00 Uur
za: 08:00 - 18:00 Uur
zo: 10:00 - 17:00 Uur
Je hebt deze informatie op 21-11-24 om 09:44 uur uitgeprint. Let op dat prijzen op de wereldmarkt en reacties op korte termijn de prijzen op ieder moment veranderen en deze daardoor kunnen afwijken van die op je print. Dank u voor uw begrip.

Met de binnenbekleding geef je jouw camper zijn karakter. Het gaat daarbij niet alleen om gezelligheid. Een goed doordachte planning is noodzakelijk, zodat alle stappen in de camperombouw op elkaar aansluiten. Denk dus bij het plannen van je camperombouw na over:

  • Is een onderconstructie nodig? Als je voor je binnenbekleding een onderconstructie nodig hebt, moet je van tevoren bedenken waar je deze aan de voertuigcarrosserie bevestigt. Dat kunnen delen zijn die bij de isolatie vrij gelaten moeten worden.
  • Moeten meubels aan de carrosserie bevestigd worden? Als je later meubels wilt inbouwen die vast met de carrosserie geschroefd worden, moet je daarvoor ruimte bij de binnenbekleding laten.
  • De positie van lampen en kabels? Waar wil je lampen in de camper plaatsen en waar wil je de kabels onder je binnenbekleding leggen.

Dat zijn een paar basispunten waardoor je binnenbekleding in de camper alvast vorm krijgt. Bij de planning zijn er echter nog verschillende andere punten om rekening mee te houden.

  • Veiligheid: Heel belangrijk, alles moet veilig vastgeschroefd zijn, zodat tijdens het rijden geen delen van je binnenbekleding loskomen in de camper. Dat is ook van belang voor de keuring door de RDW.
  • Gewicht van de binnenbekleding: Let bij het plannen van je binnenbekleding ook direct op het gewicht. Want als je binnenbekleding te zwaar wordt, kost dat niet alleen veel brandstof, maar kan het ook problemen opleveren bij de RDW-keuring.
  • Woon-gezonde materialen: Net zoals in je woning, moeten de materialen voor je binnenbekleding woon-gezond zijn. Dat betekent vochtbestendig en vochtregulerend, zodat je geen schimmelproblemen krijgt.

Camper bekleding planning . HORNBACH

Jouw camper binnenwandbekleding. Jouw keuze. Voor de binnenwandbekleding van je camper komen verschillende materialen in aanmerking. Wat je uiteindelijk kiest is een kwestie van smaak. Belangrijk daarbij is om het best voor een vochtregulerend materiaal te kiezen. Dat betekent dat het materiaal water absorbeert en het later weer aan de lucht afgeeft. Zo verklein je het risico op schimmel en zijn er minder onaangename geurtjes. Uitgebreid luchten en ook verwarmen vervangt dat, net zoals in een huis, niet.

Een van de populairste materialen voor de binnenverkleding van een camper? Zeker weten: hout. Want hout ziet er niet alleen gezellig uit, het is ook natuurlijk en daarmee gezond om in te wonen, het slaat dus twee vliegen in één klap. Voor de houtkeuze zijn zowel profielhout als multiplex geschikt. Je kunt ook hardboard gebruiken. Belangrijk is dat je het onbehandelde hout voor het inbouwen lakt of beitst, zodat het bestand is tegen de vochtigheid die ontstaat bij slapen, koken en ademen in de camper en het niet zo snel krast.

Profielhout

Profielhout is dankzij het tong-en-groef systeem gemakkelijk te leggen en ook relatief goed aan de camper aan te passen, maar voor rondingen is het niet flexibel genoeg. Geschikt profielhout is bijvoorbeeld spar, lariks of den. In de camper hebben onze doeners strips van Siberische lariks ingebouwd. Let erop dat de camper door het profielhout aanzienlijk zwaarder wordt, want profielhout is zwaar. Ook belangrijk, profielhout kan bij een ongeval versplinteren.

Multiplex

Een zeer licht, splintervast hout dat goed geschikt is voor camper binnenbekleding is populieren-, beuken- of berkenmultiplex. Als je bij de binnenbekleding op het gewicht moet letten, is het de moeite waard om multiplex te kiezen. Het hout is bovendien buigzaam en kan zo aan de rondingen in de camper aangepast worden, als je een geringe materiaaldikte gebruikt. In de camper hebben onze doeners uitsparingen opgevuld met multiplex, die daarna met vilt bekleed zijn.

MDF/HDF-platen

Een andere oplossing zijn MDF of HDF-platen. Deze zijn vooral geschikt als je een ondergrond zoekt voor een viltbekleding, kurk of iets dergelijks. Het hout is echter zwaarder dan multiplex, maar wel heel stabiel, zelfs bij een geringe materiaaldikte. MDF-platen absorberen vocht, dus je doet er beter aan om voor HDF-platen te kiezen en ook deze met een waterafstotende lak of beits te behandelen. Omdat de platen bestaan uit verlijmde houtsnippers, is er geen gevaar voor splinters.

Wil je iets anders dan een houtlook in je camper? Dan heb je mogelijkheden. Vilt is een goed alternatief. Het heeft zeer weinig gewicht, je kunt het ofwel rechtstreeks op je isolatie lijmen of houten platen ermee bekleden. Het isoleert goed tegen warmte, absorbeert geluid en is ook nog eens makkelijk schoon te maken. Bij het leggen kun je er goed de rondingen in je camper mee bekleden.Onze doeners hebben vilt en isolatiedoek gebruikt om wielkasten, deuren en uitsparingen te bekleden.

Voor de camper binnenbekleding komen nog andere materialen in aanmerking, zoals bijvoorbeeld kurk, PVC en nog veel meer. Hoe het interieur van je camper eruitziet, hangt af van jou en de omstandigheden in je camper. Hier is geen universele oplossing voor. In ons geval is bij de binnenbekleding van de camper een mix van rhombus strips van Siberische lariks, en ook vilt & vlies gebruikt.

Camper bekleding vervangen . HORNBACH

Om een binnenbekleding van hout in de camper veilig te kunnen bevestigen, kan een stabiele onderconstructie handig zijn. In onze camper hebben de doeners bij de isolatie de verstevigingen vrijgelaten. Bij het aanbrengen van de binnenbekleding hebben ze vervolgens de vrije spanten gebruikt om de onderconstructie aan de carrosserie te bevestigen. De onderconstructie compenseert ongelijkheden en maakt het later makkelijker om de houtbekleding te monteren.

Verder met vilt. Het isolatievlies hebben de doeners niet alleen gebruikt om de achterwand naar de cabine toe te bekleden, maar ook voor de achterdeuren, schuifdeur en wielkasten. Zo ontstaat er een uniform beeld.

Het kampeervilt werd door de busklussers op alle "open plekken" geplakt. Ook de randen van de deuren werden met een soldeerbout verzegeld, het kampeervilt op de wielkasten werd enkel gelijmd. De onderconstructie blijft hierbij vrij. Tot slot worden alle delen die nog wit zijn gelakt, waardoor er een uniform beeld in het interieur ontstaat.

Camper bekleding vervangen . HORNBACH

En nu aan de slag met de rhombus strips. Voordat de busklussers in de doeners begonnen, hebben ze eerst de accu van het zonnepaneel geplaatst en de kabels voor de lampen gelegd, zodat uiteindelijk alle kabels achter de houtbekleding verdwijnen.

  • Rhombus strip
  • Siberische lariks
  • Rubberen buisleiding
  • Zonnepaneel

naar boven