Camper bekleding planning
Geschikte materialen voor binnenbekleding
Jouw camper binnenwandbekleding. Jouw keuze. Voor de binnenwandbekleding van je camper komen verschillende materialen in aanmerking. Wat je uiteindelijk kiest is een kwestie van smaak. Belangrijk daarbij is om het best voor een vochtregulerend materiaal te kiezen. Dat betekent dat het materiaal water absorbeert en het later weer aan de lucht afgeeft. Zo verklein je het risico op schimmel en zijn er minder onaangename geurtjes. Uitgebreid luchten en ook verwarmen vervangt dat, net zoals in een huis, niet.
Een van de populairste materialen voor de binnenverkleding van een camper? Zeker weten: hout. Want hout ziet er niet alleen gezellig uit, het is ook natuurlijk en daarmee gezond om in te wonen, het slaat dus twee vliegen in één klap. Voor de houtkeuze zijn zowel profielhout als multiplex geschikt. Je kunt ook hardboard gebruiken. Belangrijk is dat je het onbehandelde hout voor het inbouwen lakt of beitst, zodat het bestand is tegen de vochtigheid die ontstaat bij slapen, koken en ademen in de camper en het niet zo snel krast.
Profielhout
Profielhout is dankzij het tong-en-groef systeem gemakkelijk te leggen en ook relatief goed aan de camper aan te passen, maar voor rondingen is het niet flexibel genoeg. Geschikt profielhout is bijvoorbeeld spar, lariks of den. In de camper hebben onze doeners strips van Siberische lariks ingebouwd. Let erop dat de camper door het profielhout aanzienlijk zwaarder wordt, want profielhout is zwaar. Ook belangrijk, profielhout kan bij een ongeval versplinteren.
Multiplex
Een zeer licht, splintervast hout dat goed geschikt is voor camper binnenbekleding is populieren-, beuken- of berkenmultiplex. Als je bij de binnenbekleding op het gewicht moet letten, is het de moeite waard om multiplex te kiezen. Het hout is bovendien buigzaam en kan zo aan de rondingen in de camper aangepast worden, als je een geringe materiaaldikte gebruikt. In de camper hebben onze doeners uitsparingen opgevuld met multiplex, die daarna met vilt bekleed zijn.
MDF/HDF-platen
Een andere oplossing zijn MDF of HDF-platen. Deze zijn vooral geschikt als je een ondergrond zoekt voor een viltbekleding, kurk of iets dergelijks. Het hout is echter zwaarder dan multiplex, maar wel heel stabiel, zelfs bij een geringe materiaaldikte. MDF-platen absorberen vocht, dus je doet er beter aan om voor HDF-platen te kiezen en ook deze met een waterafstotende lak of beits te behandelen. Omdat de platen bestaan uit verlijmde houtsnippers, is er geen gevaar voor splinters.
Wil je iets anders dan een houtlook in je camper? Dan heb je mogelijkheden. Vilt is een goed alternatief. Het heeft zeer weinig gewicht, je kunt het ofwel rechtstreeks op je isolatie lijmen of houten platen ermee bekleden. Het isoleert goed tegen warmte, absorbeert geluid en is ook nog eens makkelijk schoon te maken. Bij het leggen kun je er goed de rondingen in je camper mee bekleden.Onze doeners hebben vilt en isolatiedoek gebruikt om wielkasten, deuren en uitsparingen te bekleden.
Onderconstructie aanbrengen
Om een binnenbekleding van hout in de camper veilig te kunnen bevestigen, kan een stabiele onderconstructie handig zijn. In onze camper hebben de doeners bij de isolatie de verstevigingen vrijgelaten. Bij het aanbrengen van de binnenbekleding hebben ze vervolgens de vrije spanten gebruikt om de onderconstructie aan de carrosserie te bevestigen. De onderconstructie compenseert ongelijkheden en maakt het later makkelijker om de houtbekleding te monteren.
Opmeten
Op de verstevigingen in de bus werd vooraf geen isolatie aangebracht. De verstevigingen werden vervolgens gebruikt om de latten voor de onderconstructie te bevestigen. Meet hiervoor eerst het plafond en de wanden op.
Latten op maat zagen
Zet de afmetingen over op je latten en zaag ze op maat. Begin daarbij het best met de plafondlatten.
Latten lijmen & schroeven
Lijm de latten van de onderconstructie met de montagelijm aan de vrije verstevigingen en bevestig ze daarnaast met schroeven.
Onderconstructie in de lengterichting aanleggen
Ga zo in de hele bus te werk, begin met het plafond en werk dan verder. In ons geval, vanwege de gebogen wand, staan de latten die in de lengterichting worden gelegd een stukje van de wand af en worden ze vastgeschroefd aan de uitstekende dwarsliggers. Zo ontstaat er een holle ruimte tussen de isolatie en de binnenbekleding waar later kabels doorheen gelegd kunnen worden.
Latten afschuinen
In het midden, waar de latten boven de versteviging kruisen, kun je de langslopende latten eerst versterken en dan afschuinen. Dit doe je met de lat die van boven komt en met die van onderen. De afgeschuinde uiteinden van de latten komen dan samen op de versteviging. Daarover wordt dan de lat dwars gemonteerd. Zo houd je een gelijkmatige afstand van de voertuigwand aan.
Latten op de vloer schroeven
Schroef tot slot de latten op de vloer vast met hoekijzers, zodat alles echt goed vastzit.
Afgewerkte onderconstructie
De afgewerkte onderconstructie maakt het mogelijk om de houten bekleding met een gelijkmatige afstand tot de voertuigwand aan te brengen.
Vilt aanbrengen
Achterwand verwijderen
Om te kunnen bekleden moet de achterwand verwijderd worden. Bij onze ombouw, werd de achterwand al vóór de stap van isoleren verwijderd.
Achterwand reinigen
Reinig de achterwand met siliconenverwijderaar. De achterwand moet vrij zijn van vuil en vrij van stof en vet.
Spuitlijm aanbrengen
Spuit zowel de gereinigde achterwand als het kampeervilt in met spuitlijm. Na 15 minuten wachttijd kun je dan beginnen met het beplakken van de achterwand.
Kampeervilt aanbrengen
Breng vervolgens het kampeervilt voorzichtig stukje voor stukje aan op de achterwand en druk het stevig aan. Gebruik de vervormbaarheid om de contouren van de achterwand exact na te vormen. Je kunt ook een aandrukroller als hulpmiddel gebruiken.
Overtollig vilt afsnijden
Wanneer de hele achterwand bedekt is met vilt, knip dan met een schaar het overtollige vilt langs de randen weg.
Randen verzegelen
Gebruik een soldeerbout om de randen van het kampeervilt te verzegelen. Daarna kan de achterwand weer in de camper geplaatst worden.
Elektra aanleggen & houtbekleding aanbrengen
En nu aan de slag met de rhombus strips. Voordat de busklussers in de doeners begonnen, hebben ze eerst de accu van het zonnepaneel geplaatst en de kabels voor de lampen gelegd, zodat uiteindelijk alle kabels achter de houtbekleding verdwijnen.
- Rhombus strip
- Siberische lariks
- Rubberen buisleiding
- Zonnepaneel
Opmeten
Nu worden de rhombus strips aangebracht. Begin hiervoor bij het plafond. Voor kleinere gebieden moeten de strips op maat gezaagd worden. Meet hiervoor eerst de gebieden op. Om steeds dezelfde afstand tussen de strips te behouden, neem je een stukje hout als afstandhouder.
Aftekenen en afzagen
Als je alles goed opgemeten hebt, teken dan je latten af. Zaag de latten vervolgens op de benodigde lengtes af.
Schroefgaten voorboren
Boor de schroefgaten alvast voor. Let hierbij op gelijke boringen in de latten, om later een mooi schroefpatroon te krijgen.
Zaagkanten schuren
Als je alles hebt voorgeboord, dan zijn nu de kanten aan de beurt. Schuur de zaagkanten van de afzonderlijke rhombus strips netjes glad.
Latten vastschroeven
Bevestig de latten aan de onderconstructie en schroef ze vast. Om altijd dezelfde afstand tussen de latten te behouden, gebruik je een stukje hout als afstandhouder. Met een laser kun je controleren of alle schroeven dezelfde hoogte hebben.
Opslag plaatsen
Als het plafond volledig is bekleed, begin dan met het leggen van de rubberen buisleidingen voor de elektra. Hierbij kies je een plek uit waar je zonnepaneel gaat plaatsen.
Rubberen buisleidingen aanleggen
Vanaf die plek leg je de leidingen langs de onderconstructie naar de plekken waar je lampen of iets dergelijks wilt aanbrengen.
Wanden bekleden & lampen aanbrengen
Bekleed nu de rest van de wanden met de rhombus strips. Daarna kun je de lampen aan de vooraf aangelegde kabels monteren.
Met bouwkundige aanpassingen naar de RDW
Sommige stappen van ombouw vereisen goedkeuring door de RDW en registratie van de veranderingen. Controleer van tevoren de voorwaarden, want daar is iedereen zelf verantwoordelijk voor. HORNBACH kan geen aanbevelingen doen.