Is Breda jouw vestiging?
Mijn verlanglijsten 0 Winkelwagen
HORNBACH Breda Openingstijden
Konijnenberg 33
4825 BC Breda

service-breda@hornbach.com
+31 76 578 9000
ma - vr: 07:00 - 21:00 Uur
za: 08:00 - 18:00 Uur
zo: 10:00 - 17:00 Uur
Je hebt deze informatie uitgeprint op 13-01-25 om 04:15. Let op: prijzen kunnen veranderen door ontwikkelingen op de markt. Controleer daarom altijd de actuele prijzen in onze Onlineshop of in de vestiging. Bedankt voor je begrip.
Massief rubber Elastisch massief rubber Polyamide Polyurethaan Lucht
Draagkracht gemiddeld hoog hoog hoog laag
Rolweerstand gemiddeld zeer laag laag laag hoog
Doorbuiging gemiddeld laag laag laag hoog
Rolgemak gemiddeld hoog laag hoog hoog
Temperatuur –40 tot
+50 °C
–30 tot
+80 °C
–20 tot
+90 °C
–20 tot
+80 °C
-
Gevoelige vloeren geschikt geschikt ongeschikt beperkt geschikt geschikt
Glijdrager . HORNBACH

Glijlagers zijn zeer onderhoudsvrij, kunnen tegen een stootje en zijn afhankelijk van het gebruikte materiaal tevens corrosiebestendig. Het glijlager wordt hoofdzakelijk in wielen gebruikt die met een lage snelheid draaien.

Rollager . HORNBACH

Rollagers zijn eveneens zeer onderhoudsvrij, ongevoelig voor stoten en robuust. Ze worden gekenmerkt door een tamelijk lage rolweerstand bij een lage inbouwhoogte. Rollagers worden vooral voor wielen en banden van transportapparatuur gebruikt.

Groefkogellager . HORNBACH

Deze precisiekogellagers volgens DIN zijn een bijzonder hoogwaardig soort lagers. Ze worden gekenmerkt door een rustige loop, een extreem lage rolweerstand en een hoge belastbaarheid. Ze worden hoofdzakelijk toegepast bij zware lasten en bij toepassingen met hogere snelheden.

Speciale groefkogellagers . HORNBACH

ZV-lagers zijn speciale groefkogellagers met extreem goede loopeigenschappen ook bij grotere belastingen en snelheden. Ze hebben een uitstekende binnenring die de montage en demontage vereenvoudigt. Ze worden vooral toegepast voor banden van pallettrucks.

Wielen rollen niet uit zichzelf, maar moeten door externe krachten in beweging worden gezet. Dat gebeurt door de aanloop- en rolweerstand. Beide weerstanden zijn afhankelijk van het totale gewicht van het voertuig, de wielen, het type lagers en de staat van de ondergrond. Hoe groter de wieldiameter is en hoe minder wrijving in de lagers optreedt, bijvoorbeeld kogellagers, des te lager de rolweerstand is.

Onder het begrip aanloopweerstand wordt de kracht verstaan die gebruikt moet worden om het wiel uit de ruststand in beweging te brengen.

De rolweerstand daarentegen geeft de kracht aan die nodig is om het wiel rollende te houden.

Als op een object een belasting wordt uitgeoefend, vervormt het object – dat geldt ook voor meubelwielen. De mate van vervorming heet de doorbuiging. Het raakvlak van de band wordt groter bij doorbuiging.

De grootte van het wielraakvlak is in de eerste plaats afhankelijk van de wiellast, bijvoorbeeld door het gewicht van het voorwerp, en eventueel door de luchtdruk, bij luchtwielen. Maar ook de wielbreedte en de stijfheid van de zijwanden spelen daarbij een belangrijke rol.

Daarnaast heeft de doorbuiging invloed op de oppervlaktedruk en de aanloopweerstand en bepaalt tevens het rijcomfort.

Oppervlaktedruk is de kracht die per contactvlak tussen twee vaste objecten werkt. Bij wielen is dat de druk die binnen het bereik van het raakvlak van het wiel op de vloer werkt.

Elke vloer mag slechts met een bepaalde druk worden belast. Bij een kwetsbare vloer kan het raakvlak van het wiel vergroot worden, bijvoorbeeld door de keuze van elastische materialen, grotere doorbuiging, of door een grotere wieldiameter en wielbreedte, wat voor een lagere oppervlaktedruk zorgt.

naar boven